Tévedni Javítani emberi dolog.
Egy-egy váratlanul felbukkanó írásos dokumentum, alaposabb anyagvizsgálati módszer vagy rokontudományokból kölcsönzött analógia alkalmasint egész más megvilágításba helyezheti korábbi ismereteinket. Új rovatunkban ezért fotótörténeti tévedések kiigazítására vállalkozunk.
- f -
A Petit Palais október 3-án nyílt Modernizmus vagy modernitás? Gustave Le Gray és körének fotográfiai (1850-1860) című tárlata az év egyik fotótörténeti szenzációjának ígérkezik.
A kiállítás (és a hozzá kapcsolódó katalógus) amellett, hogy különös érzékenységgel mutatja meg a 19. század közepének francia fotográfusait - rámutatva témaválasztásaik, kompozícióik rokon vonásaira -, ki is emeli a feledésből az alkotókat.
Ez történik egyebek közt Adrien Tournachon-nal is; a legújabb kutatásokra építő kurátorok (Anne de Mondenard és Marc Pagneux) szerint ugyanis mégiscsak Félix Tournachon (= Nadar) öccse fényképezett számos, korábban (csak) a sikeres - és máig számon tartott - bátynak tulajdonított felvételt. Ezek közül az egyik a Pierrot-maszkos színészt ábrázoló sorozat alábbi képe is.
© Musée Carnavalet / Roger-Viollet
A képről és az egyébként (egy időben a névhasználat miatt) civakodó Tournachon-testvérekről itt olvashatni még.